×
Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats och göra våra online-tjänster mer relevanta för dig. Genom att fortsätta surfa på vår webbplats godkänner du vårt användande av cookies.

Persborgs station

Projekt
Planutredning vid Malmöringens framtida station

Beställare
Malmö Stad

Status
Parallellt uppdrag

År
2015

När Malmöringen åter sätter Persborgs station i bruk, inom en snar framtid, önskade Stadsbyggnadskontoret se över möjligheterna för förtätning i området. Tomten ska även kunna inrymma ett Återbruk - en citynära återvinningsstation som främst inriktar sig på återanvändning. Till denna kopplas en mängd funktioner såsom verkstäder, sorteringsstationer, föreningslokaler, second-hand butiker, café, marknadsplats mm.

Tre kontor fick i uppdrag att parallellskissa på ett framtidsscenario kring Persborgs station & Återbruket.

Kontoret utarbetade två förslag som båda inriktade sig på att kapsla in järnvägen för att undvika riskavstånds- samt bullerproblematiken. Det ena förslaget (Gröna Linjen) bygger staden upp mot detta "rör" och använder taket som en gemensam odlingsträdgård för området. Det andra förslaget (Persberg) bygger sig helt över järnvägen och förbinder på så vis även gatunätet över järnvägen. Detta förslag skapar högre exploatering men kräver samtidigt ett större förarbete.

Återbruket fick två olika placeringar och utformningar i förslagen. I gröna linjen ligger återbruket kopplat till stationen norr om Lönngatan. Taket på den ena byggnadsdelen fungerar som stationstorg med access via en cykelstig som föjler vallen runt återvinningsdelen. I Persbergsförslaget ligger Återbruket integrerat i byggnadsstrukturen söder om Lönngatan och utnyttjar de "mörka" ytor som skapas under vallen över järnvägen.